Varför skölja näsan?

moj
Nässköljning är effektiv, billig och biverkningsfri egenvård. Läkare rekommenderar idag nässköljning vid olika typer av besvär med de övre luftvägarna.

Att skölja näsan kan vara till stor hjälp om du lider av:

Förkylning

    • Lindrar nästäppa
    • Avlägsnar snor, slem och bakterier som ansamlats i näshålan
    • Fungerar förebyggande mot förkylning genom att stimulera flimmerhåren i näsan

Kronisk nästäppa

    •  Stimulerar flimmerhåren och balanserar aktiviteten hos de slembildande cellerna i nässlemhinnan

Astma

    • Regelbunden nässköljning underlättar andning genom näsan så att luften filtreras och värms på väg ner i lungorna. Detta kan lindra astmatiska besvär.

Pollenallergi

    • Sköljer bort pollen som annars irriterar nässlemhinnan och drar igång kroppens immunförsvar med en allergisk reaktion som följd

Dammallergi

    • Sköljer bort damm och kvalster som annars triggar igång kroppen immunförsvar med en allergisk reaktion som följd

Problem med bihålor

    • Hjälper att hålla trånga bihålekanaler öppna
    • Underlättar dränage av bihålorna och kan hjälpa vid bihåleinflammation

Spänningshuvudvärk och migrän

    • Stimulerar och spänner av området kring ögon och panna

Snarkning

    • Underlättar andning genom näsan – också när du sover. Prova att snarka när du andas genom näsan!

Torra nässlemhinnor

    • Återfuktar slemhinnan
    • Stimulerar flimmerhår och balanserar aktiviteten hos de slembildande cellerna i nässlemhinnan

Om du arbetar i en dammig eller rökig miljö så kommer du också ha stor glädje av att skölja näsan.

Prova också nässköljning som friskvård! Att skölja näsan regelbundet, även när du inte upplever några besvär, är hälsofrämjande. Förutom en ständigt ren och frisk näs-känsla så kan nässköljning bidraga till:

    • Färre infektioner i övre luftvägarna
    • En känsla av mental klarhet
    • Förbättrat luktsinne
    • Klarare ögon, förbättrad syn
    • Större utbyte vid andningsövningar t.ex. växelandning och smedens blåsbälg för dig som utövar yoga